FAQ

Baza pytań i odpowiedzi o KSeF

Początkowo obligatoryjne wprowadzenie systemu faktur elektronicznych planowane było na 1 stycznia 2023. Jednak za zgodą Komisji Europejskiej dopiero od 1 stycznia 2024 korzystanie z systemu będzie obowiązkowe dla podmiotów z siedzibą w Polsce. 

Czytaj więcej: Czy KSeF jest obowiązkowy?

Aby poprawie wystawić e-fakturę oraz wysłać ją na platformę KSeF musi ona być przede wszystkim zgodna pod kątem technicznym ze schemą dedykowaną fakturze ustrukturyzowanej, inaczej nie zostanie przepuszczona przez bramkę Ministerstwa Finansów.

Czytaj więcej: Kto będzie zobligowany do wystawienia E-Faktury?

W tym momencie dopuszczone do obiegu są trzy formy faktur:

  • Papierowe
  • Elektroniczne
  • Faktury ustrukturyzowane

W przypadku faktur papierowych nikt nie ma wątpliwości jaką mają postać. Faktury elektroniczne mogą posiadać postać pliku pdf, który został dostarczony drogą elektroniczną pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Jednak większe wątpliwości budzi wygląd faktury ustrukturyzowanej, czy będzie analogiczny do faktury papierowej lub elektronicznej? 

Czytaj więcej: Jak będzie wyglądać e-faktura?

Krajowy System e-Faktur (e-faktura) jest niemałą rewolucją dla wszystkich podatników dlatego też jest wprowadzany etapowo. Od 1 stycznia 2022 e- faktura została wprowadzona jako rozwiązanie dobrowolne. Od 1 stycznia 2024 KSeF stanie się obligatoryjnym rozwiązaniem. Zgodę na to wyraziła Rada Unii Europejskiej. Na dziś termin ten wydaje się dość odległy, jednak wiedząc jak wiele informacji będzie zawierać e-faktura już teraz należy zacząć przygotowywać swój system do tej rewolucji. 

Czytaj więcej: Od kiedy obowiązuje KSeF?

Od 2024 roku Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy dla podatników VAT mających swoją siedzibę w Polsce. Z uwagi na złożoność procesu synchronizacji KSeF z systemami księgowymi, wymagania techniczne oraz ilość danych które musi zawierać faktura ustrukturyzowana warto dobrze wykorzystać dodatkowy rok, aby jak najlepiej przygotować organizację na cyfrową rewolucję w fakturowaniu.

Czytaj więcej: Jak przygotować się do zmian w organizacji procesu fakturowania i wdrożenia KSeF?

Krajowy System e-Faktur będzie obligatoryjny dla podatników mających siedzibę działalności w Polsce dopiero od stycznia 2024 warto jednak już teraz zapoznać się z korzyściami  dla organizacji jakie przyniesie jego użytkowanie. 

Czytaj więcej: Korzyści dla przedsiębiorców z zastosowania KSeF

Masz dodatkowe pytania o KSeF? Zadaj je naszym ekspertom:

Od 2024 roku Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy dla podatników VAT mających swoją siedzibę w Polsce. Z uwagi na złożoność procesu synchronizacji KSeF z systemami księgowymi, wymagania techniczne oraz ilość danych które musi zawierać faktura ustrukturyzowana warto dobrze wykorzystać dodatkowy rok, aby jak najlepiej przygotować organizację na cyfrową rewolucję w fakturowaniu. Jak przygotować się do zmian w organizacji procesu fakturowania i wdrożenia KSeF?

Czytaj więcej: Wdrożenia KSeF – jak się przygotować?