Czy KSeF jest obowiązkowy?
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to narzędzie umożliwiające wystawianie faktur ustrukturyzowanych w formacie XML zgodnie z opublikowaną przez Ministerstwo Finansów strukturą logiczną.
Nowy system rozpoczął swoje funkcjonowanie od stycznia 2022. Czy KSeF jest obowiązkowy? Obecnie jednak korzystanie z KSeF jest całkowicie dobrowolne. To znaczy każdy podatnik, który zobowiązany jest do wystawienia faktur VAT może już teraz wystawiać je przy użyciu KSeF. Docelowo jednak korzystanie z systemu będzie obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT.
Początkowo obligatoryjne wprowadzenie systemu faktur elektronicznych planowane było na 1 stycznia 2023. Jednak za zgodą Komisji Europejskiej dopiero od 1 stycznia 2024 korzystanie z systemu będzie obowiązkowe dla podmiotów z siedzibą w Polsce. Polscy podatnicy dostali zatem dodatkowy rok na przygotowanie się do korzystania z nowego obowiązku.
Przygotowania do wdrożenia czas start!
Niezaprzeczalnie faktury ustrukturyzowane będą miały bezpośredni wpływ na działalność operacyjną organizacji. Mogą być wystawiane przez udostępnioną przez Ministerstwo Finansów platformę lub księgowe programy komercyjne. Przy tych ostatnich konieczna jest jednak ich wcześniejsza integracja z KSeF co jest procesem czasochłonnym i skomplikowanym z uwagi na ilość informacji oraz wymagań technicznych zawartych w nowej formie dokumentu oraz dostosowanie samych programów i procesów księgowych. Dlatego tak istotne jest wykorzystanie dodatkowego czasu aby jak najlepiej przygotować organizację na nadchodzące zmiany oraz zidentyfikować i zminimalizować potencjalne ryzyka.
Często otrzymujemy pytania – czy skoro KSeF jeszcze nie jest obowiązkowy, czy już teraz warto go wdrażać? Cóż, im większa organizacja, tym lepiej wcześniej zacząć. Połączenie z systemami takimi jak Oracle czy SAP będzie czasochłonne. Warto oszczędzić sobie nerwów tuż przed terminem. Dlatego zachęcam do kontaktu w celu umówienia bezpłatnego spotkania z konsultantem Invoice App.